Peter Sijbenga

Foto: Phile Deprez

Peter Remco Sijbenga werd geboren op 5 april 1964 in Leeuwarden

Opleiding:
Van 1976-1982 doorliep hij het Stedelijk Gymnasium in zijn geboortestad. Aansluitend studeerde hij twee jaar aan de Muziek Pedagogische Academie aldaar (hoofdvak piano bij Brugt Nauta).

Werkzaamheden:
Van 1977 tot 1992 was hij pianist-begeleider van de ritmische wedstrijdgroepen bij de Leeuwarder gymastiekvereniging G.V. Quick. In die hoedanigheid begeleidde hij de trainingen volledig à l’improviste en stelde, in samenwerking met de trainsters (o.a. de landelijk zeer bekende Akke Smit), muziek samen voor groepsoefeningen.
De vaardigheid om klassiek/eigentijds piano-repertoire te koppelen aan zijn improviserend vermogen nam hij mee in zijn werkzaamheden als balletpianist voor de regionale opleiding klassiek ballet van Tessa Wijdeveld te Leeuwarden (tussen 1985 en 1991) en begeleidend musicus op de Academie voor Lichamelijke Opvoeding in Groningen (tussen 1984 en 1993).
Vanaf 1980 heeft hij gecomponeerd; eerst voor schoolcabaret en, vanuit zijn passie voor de experimentele popmuziek uit zijn middelbare schooltijd, voor zijn bands. Van deze bands verwierven It Dockumer Lokaeltsje (tussen 1985 en 1990) en Deinum (tussen 1990 en 1994) landelijk enige faam.
Vanaf 1985 tot 2005 was hij pianist-begeleider van cabaretier Rients Gratama. Hij componeerde de liedmuziek bij tientallen teksten van Gratama.
Vanaf 1995 verschuift bij Sijbenga de focus van experimentele popmuziek naar muziekcompositie voor theatervoorstellingen. Hij maakt lied- en scenemuziek, voornamelijk voor voorstellingen van Tryater en de Jeugd Theater School/Meeuw in Leeuwarden.
Zelf beschouwt hij zijn electronische muziek, die hij sinds 1990 maakt, naast de muziek, die hij met zijn bands voortgebracht heeft, als de meest “autonome” weergave van zijn muzikale palet.

Composities:
Peter Sijbenga is wat muziek-compositie betreft autodidact. Hij omschrijft zichzelf als “werkzaam op het snijvlak van ambachtelijk gecomponeerde muziek en primitief geluid”, sterk daarin beïnvloed door de punk en New Wave van de late jaren ’70 van de vorige eeuw. Zowel in zijn toegepaste als meer autonome werk komt dit tot uiting. Omdat hij relatief zelden schrijft voor uitvoerende “derden” is er vooralsnog weinig van zijn werk in partituur verschenen.

Enkele voorbeelden van zijn theatermuziek voor Tryater:
Pak ‘m Stanzi (1996), Peer Gynt (1999), Kening Lear (2003)*, Alvestêdetocht (2008)*, Stamppot Smyt (2009), en De Iisfoarstin (2014).
(*in samenwerking met Sytze Pruiksma)
Enkele voorbeelden van zijn theatermuziek voor anderen:
Ajax voor Noord Nederlands Toneel (2005), Peter Pan Was Hier voor theatergezelschap Max (2008).
Zijn liedcomposities voor Rients Gratama o.a. in de voorstellingen:
In Fries is in Fries (1988)*, Mata Hari (1990)*, Te land, ter zee en yn Tersoal (2000), en Earste priis mei lof (2002).
(*in samenwerking met Addy Scheele)

Discografie:
It Dockumer Lokaeltsje Wil Met U Neuken (LP 1986, Top Hole Records)*
Moddergat, It Dockumer Lokaeltsje (LP 1987, Top Hole Records)*
Deinum : Bernewrâld (CD 1991, Top Hole Records)
Deinum : Europaeus (CD 1993, Top Hole Records)
Sex Ettek : Kurhaus (CD 1995, Roses And Records)
Romte en Stream fan Peter Sijbenga – verz. Electronische muziek in opdracht (2CD 2000, Roses And Records)
Sex Ettek : Hallenbad (CD 2006, Roses And Records)
De Nachtwacht van Gor : Bange Uren (CD 2013, Roses And Records)
Kohlemainen : Kaksikymmentä Kappaletta (CD 2014, Roses And Records)
*samen uitgebracht als “It Dockumer Totaeltsje” (CD 1990, Top Hole Records)
www.rosesandrecords.com

No products were found matching your selection.